Czerniak u psów i kotów – predyspozycje, objawy i leczenie

Czerniak nowotwór, którego diagnoza natychmiast budzi poważne obawy – może on wystąpić nie tylko u ludzi, ale także u psów i kotów. Inaczej zwany melanomą, jest to złośliwy nowotwór skóry, który może skutkować przerzutami. Z uwagi na ryzyko, które ze sobą niesie, w przypadku jego podejrzenia należy jak najszybciej zdiagnozować pupila. Dowiedz się, jakie objawy powinny wzbudzić Twoją czujność i jakie zwierzęta mają do tego nowotworu predyspozycje. Przybliżamy także, jak wygląda diagnoza i leczenie czerniaka u psów i kotów.

Co to jest czerniak?

Czerniak, inaczej zwany melanomą, to złośliwy nowotwór skóry, który występuje nie tylko u ludzi – może się pojawić także u psów i kotów. Wywodzi się on z melanocytów, czyli komórek pigmentowych. Rolą melanocytów jest produkcja melaniny, czyli barwnika, który odpowiada za pigmentację skóry oraz włosów. Może on się pojawić nie tylko na skórze, ale również w jamie ustnej. U kotów występuje rzadziej niż u psów i umiejscawia się właśnie przeważnie w jamie ustnej. Na skórze występuje rzadziej i jest stosunkowo łagodniejszy.

Nowotwór ten wymaga podjęcia jak najszybszej terapii, dlatego w przypadku jego podejrzenia należy jak najszybciej zwrócić się do weterynarza.

Przeczytaj też: Kostniakomięsak u psów i kotów – predyspozycje, objawy i leczenie

Czerniak u psów i kotów – możliwe przerzuty

Ryzyko wystąpienia przerzutów w przypadku czerniaka u psów i kotów jest w dużej mierze uzależnione od miejsca wystąpienia nowotworu. Przerzuty do płuc oraz do kości najczęściej występują w przypadku czerniaka jamy ustnej oraz pazura. Warto przy tym wiedzieć, że ryzyko przerzutów u psów i kotów jest znacznie mniejsze niż u ludzi.

Zobacz: Nowotwór u psa i kota – czym jest i jak go leczyć?

Czerniak u psów i kotów

Czerniak u psów i kotów – predyspozycje

Podobnie jak w przypadku innych nowotworów, niektóre psy i koty mogą mieć szczególne predyspozycje do wystąpienia czerniaka. Ryzyko jego wystąpienia wzrasta z wiekiem, podobnie jak w przypadku większości nowotworów. Czynniki, które mogą zwiększać na ryzyko są również genetyczne, takie jak rasa albo ciemna pigmentacja skóry psa lub kota.

Na wystąpienie melanomy w szczególności są narażone:

• psy w wieku 7-14 lat,
  • koty powyżej 8. roku życia,
  • ciemna pigmentacja skóry,
  • rasy takie, jak terier szkocki, jamnik, golden retriever oraz czarne pudle miniaturowe.

Sprawdź też: Zwierzęcy onkolog – specjalista od nowotworów

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór karm dla psów w rekonwalescencji

Objawy czerniaka u psów i kotów

Czerniak u psów i kotów może dawać objawy takie, jak:

• szybko rosnące lub nagle pojawiające się zmiany skórne,
  • guzki w ciemnym albo czerwonym kolorze (ale nie tylko – melanoma nie musi być ciemna),
  • owłosione plamy pozbawione pigmentacji,
  • możliwe krwawienie z guzka,
  • obrzęki,
  • swędzenie,
  • zwiększony łojotok,
  • ból,
  • wzmożone ślinienie w przypadku wystąpienia w jamie ustnej,
  • trudności z oddychaniem lub z gryzieniem,
  • utrata masy ciała,
  • osłabienie organizmu.

Jeśli czerniak zostanie późno wykryty i doszło do przerzutów, może on także skutkować szeregiem dolegliwości ze strony różnych układów.