Kostniakomięsak u psów i kotów – predyspozycje, objawy i leczenie

Kostniakomięsak to złośliwy nowotwór tkanki kostnej, który może się pojawić u psów i kotów. Jest to najpowszechniej występujący nowotwór kości u psów – ma on u nich szczególnie agresywną postać i dużą zdolność do tworzenia przerzutów. U kotów natomiast jest miejscowo agresywny, a mniejszą tendencją do tworzenia przerzutów niż psów. W przypadku kostniakomięsaka leczenie opiera się przede wszystkim na amputacji kończyny. Dowiedz się więcej o predyspozycjach i objawach nowotworu oraz o jego leczeniu.

Co to jest kostniakomięsak?

Kostniakomięsak, zwany inaczej osteosarcomą, to złośliwy nowotwór wywodzący się z tkanki kostnej, który może wystąpić u psów i kotów. U psów większość diagnozowanych nowotworów kości to właśnie kostniakomięsaki. W przypadku psów ras dużych najczęściej pojawia się on w obrębie kości kończyn piersiowych, a u małych ras – kości miedniczych.

U psów cechuje się on nie tylko szybkim wzrostem, ale także dużą złośliwością. Ma zdolność do tworzenia przerzutów do wielu narządów. U kotów natomiast kostniakomięsak występuje rzadziej niż u psów. Może pojawić się u kotów w każdym wieku. Jest miejscowo agresywny oraz ma mniejszą tendencję do tworzenia przerzutów niż w przypadku psów.

Zobacz: Nowotwór u psa i kota – czym jest i jak go leczyć?

Kostniakomięsak u psów i kotów – predyspozycje

Podobnie jak wiele innych nowotworów, także i do osteosarcomy niektóre zwierzęta mają większe predyspozycje. U psów szczególnie są na niego narażone:

• psy w wieku średnim i starszym,
  • psy otyłe,
  • duże i olbrzymie rasy psów,
  • rasy typu doodle,
  • rasy takie, jak greyhound, dogi niemieckie, rodezjany i rottweilery,
  • zwierzęta, które doświadczyły złamań kości.

Jak już wspomnieliśmy, u kotów nowotwór ten może się pojawić w każdym wieku.

Przeczytaj też: Zwierzęcy onkolog – specjalista od nowotworów

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór karm dla psów w rekonwalescencji

Kostniakomięsak u psów i kotów – objawy

Kostniakomięsak u psów i kotów najczęściej objawia się poprzez zauważalny ból i dyskomfort związany z poruszaniem się. Zwróć się do lekarza weterynarii jeśli zauważysz objawy takie, jak:

• kulawizna,
  • obrzęk,
  • ból,
  • spadek masy ciała,
  • apatia,
  • niechęć do poruszania się,
  • utrata apetytu.

Warto mieć przy tym na uwadze, że powyższym objawom mogą również towarzyszyć dolegliwości innych układów niż układów ruchu, jeśli dojdzie do przerzutów.

Przeczytaj też: Tłuszczak u psa – predyspozycje, postacie nowotworu i leczenie

Diagnoza i leczenie kostniakomięsaka u psów i kotów

Diagnozę stawia się przede wszystkim na podstawie zdjęć RTG. Na zdjęciu rentgenowskim są zauważalne zmiany radiologiczne. Ostatecznie nowotwór może potwierdzić biopsja kości. Z uwagi na duże prawdopodobieństwo przerzutów wykonuje się także zdjęcie RTG klatki piersiowej psa.

Kostniakomięsak czy też osteosarcoma jest leczony przede wszystkim poprzez radykalny zabieg chirurgiczny – amputację chorej kończyny. Stosuje się także dodatkowo chemioterapię. Należy przy tym mieć na uwadze, że psy znoszą amputację tylnej kończyny łatwiej niż przedniej. Przed podjęciem decyzji o zabiegu, lekarz weterynarii musi dokonać radiologicznej oceny pozostałych stawów i ocenić, czy będą w stanie utrzymać psa pomimo braku jednej kończyny. Niestety ten radykalny krok może być jedyną skuteczną metodą uśmierzenia bólu, gdyż leczenie farmakologiczne wykazuje niską skuteczność w przypadku bólu spowodowanego kostniakomięsakiem. Psom, które nie mogą przejść amputacji podaje się niesterydowe leki przeciwzapalne oraz opioidy. Jest także możliwość zastosowania radioterapii na uśmierzenie bólu.

Niestety rokowania w przypadku choroby u psów są złe. W przypadku braku odpowiedniego leczenia chory pies może przeżyć zaledwie kilka miesięcy. Amputacja kończyny w połączeniu z chemioterapią mogą zapewnić psu 6-12 miesięcy życia. W przypadku kotów rokowania są uzależnione od wielu czynników, w tym od umiejscowienia nowotworu, lecz są bardziej pozytywne niż w przypadku psów.

Przygotowaliśmy dla Ciebie infografikę z podsumowaniem informacji – sprawdź!