Nowotwory gruczołu skutkowego u psów i kotów

Nowotwory gruczołu skutkowego to jedne z najpowszechniej występujących zmian nowotworowych u psów i kotów, szczególnie w przypadku niekastrowanych suk. Niektóre zwierzęta wykazują szczególną predyspozycję do wystąpienia tego typu nowotworów, dlatego regularna kontrola stanu zdrowia jest kluczowa. Dowiedz się, czym się one cechują, jakie dają objawy oraz jak przebiega ich diagnozowanie i leczenie.

Nowotwory gruczołu skutkowego – charakterystyka

Zmiany nowotworowe gruczołu skutkowego występują bardzo powszechnie u psów i kotów, zwłaszcza u niekastrowanych suk. Pod żadnym pozorem nie wolno lekceważyć ryzyka, które niosą – aż 50% z nich to zmiany złośliwe. Co więcej, połowa z nich daje przerzuty do okolicznych węzłów chłonnych oraz do płuc. Wczesne wykrycie tego typu nowotworu jest kluczowe – istnieją rozmaite metody leczenia tych nowotworów, jednak ich sukces zależy w dużej mierze nie tylko od szybkiej diagnozy i wprowadzenia leczenia, ale również od danego przypadku.

Przeczytaj też: Tłuszczak u psa – predyspozycje, postacie nowotworu i leczenie

Nowotwory gruczołu skutkowego – predyspozycje

Na nowotwory gruczołu skutkowego u psów i kotów w szczególności są narażone:

• niewykastrowane suki i kotki,
  • samice, u których występują nawracające zapalenia gruczołu mlekowego,
  • suki, u których przez dłuższy czas stosowano antykoncepcję hormonalną,
  • starsze zwierzaki,
  • samice, które przebyły ciążę urojoną,
  • suczki ras takich, jak spaniel, pudel, jamnik, maltańczyk, owczarek niemiecki, pointer, terier szkocki,
  • kotki syjamskie oraz mieszańce tej rasy.

Sprawdź: Mięsak poiniekcyjny u kota – czynniki ryzyka, diagnoza i leczenie

Nowotwory gruczołu skutkowego – profilaktyka

Do profilaktyki nowotworów gruczołu skutkowego zaliczamy przede wszystkim:

• kastracja samic we wczesnym wieku,
  • regularne wizyty u weterynarza i kontrola stanu zdrowia.

Warto przy tym mieć na uwadze, że wraz z każdą przebytą cieczką, ryzyko zachorowania na nowotwór rośnie. Z tego względu powinno się rozważyć wykastrowanie samiczki, najlepiej we wczesnym wieku. Należy mieć na uwadze, że zabieg ten nie ma złych konsekwencji dla samopoczucia samiczek – przebycie ciąży i posiadanie potomstwa nie jest konieczne. Suczka czy kotka nie będzie odczuwać ich braku. Natomiast zabieg kastracji może uchronić ją przed licznymi chorobami narządów płciowych, w tym właśnie groźnych nowotworów. Kastracja znacznie minimalizuje ryzyko – w przypadku kotek nawet siedmiokrotnie.

Sprawdź: Zwierzęcy onkolog – specjalista od nowotworów

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór karm dla psów w rekonwalescencji

Objawy nowotworu gruczołu skutkowego

Nowotwory gruczołu skutkowego mogą początkowo nie wzbudzić czujności objawami. Właściciel może zauważyć niewielkie twarde guzki na brzuchu, które mogą przypominać małe ranki albo skorupy. Z czasem guzy mogą rosnąć, powodując bardziej oczywiste objawy takie, jak:

• problemy z poruszaniem się, kulawiznę,
  • dyskomfort u zwierzęcia,
  • brak apetytu,
  • osowiałość i apatia,
  • tkliwość i dolegliwości bólowe.

Jeśli zauważyłeś podobne niepokojące objawy, bezzwłocznie udaj się z pupilem do weterynarza – szybka diagnoza jest kluczowa dla dalszych sukcesów w leczeniu choroby.

Zobacz: Nowotwór u psa i kota – czym jest i jak go leczyć?

Diagnostyka i leczenie nowotworów gruczołu skutkowego

W celu zdiagnozowania i podjęcia decyzji o dalszym leczeniu, weterynarz przeprowadzi badania obrazowe i diagnostyczne takie, jak:

• badania krwi,
  • RTG klatki piersiowej,
  • USG jamy brzusznej.

Badania krwi zazwyczaj są stosowane do zakwalifikowania pupila do zabiegu operacyjnego, natomiast badania obrazowe służą wykryciu ewentualnych przerzutów.

Leczenie nowotworów gruczołu skutkowego zazwyczaj obejmuje metody takie, jak:

• zabieg operacyjny mający na celu usunięcie guza,
  • chemioterapię,
  • radioterapię,
  • leki niesterydowe przeciwzapalne,
  • leki przeciwbólowe,
  • sterylizację, jeśli nie została ona przeprowadzona wcześniej.

Lekarz weterynarii podejmie decyzję na temat wdrożenia danych metod leczenia między innymi na podstawie stopnia zaawansowania i typu guza, jego rozmiaru i położenia, a także ogólnego stanu zdrowia pupila.

Przeczytaj też: Sterylizacja kotki – na czym polega zabieg i czym skutkuje?

Nowotwory gruczołu skutkowego – rokowania

Jak w przypadku innych nowotworów, na rokowania wpływa przede wszystkim wczesne wykrycie, rodzaj guza oraz ogólny stan zdrowia zwierzęcia. Wczesne wykrycie i wdrożenie odpowiedniego leczenia, a także młody wiek i ogólny dobry stan zdrowia zwiększają szanse pupila na wyzdrowienie. W przypadku nowotworów łagodnych możliwe jest całkowite wyleczenie, natomiast w przypadku złośliwych – wszystko zależy od tego, jak szybko zostanie wykonany zabieg i w jakim stanie jest zwierzę. Wcześnie wykonana operacja zwiększa szansę na całkowite wyleczenie.

Szacuje się, że u psów niekastrowanych aż 50% nowotworów gruczołu skutkowego ma postać złośliwą, natomiast u kotów odsetek ten wynosi alarmujące 90%. Wczesna kastracja znacznie zmniejsza szansę zachorowania na wiele groźnych chorób, dlatego dla dobra zwierzęcia warto rozważyć ten zabieg.

Przygotowaliśmy dla Ciebie infografikę z podsumowaniem – sprawdź!