Nowotwory śledziony u psów

Nowotwory śledziony u psów to dość powszechne, a przy tym niepokojące zmiany, które nie dają swoistych, łatwych do zdiagnozowania objawów. Predyspozycje do pojawienia się nowotworu wzrastają wraz z wiekiem. Co więcej, niektóre rasy są na nie bardziej podatne. Dowiedz się więcej na temat specyfiki tych nowotworów i ich rodzajów oraz na temat ich diagnozowania i leczenia.

Nowotwory śledziony u psów

Nowotwory śledziony u psów – charakterystyka i rodzaje

Podobnie jak na wielu innych narządach, także i na śledzionie mogą pojawić się zmiany nowotworowe. Nowotwory śledziony u psów to dość powszechne zmiany nowotworowe u naszych czworonożnych przyjaciół, które potrafią być bardzo podstępne – nie dają swoistych, łatwych do zidentyfikowania objawów. Nowotwory śledziony mogą mieć rozmaitą postać – u psów najczęściej występują naczyniakomięsaki, lecz pojawiają się również chłoniaki i włókniakomięsaki. Cechują się szybko występującymi przerzutami – w tym do wątroby, płuc oraz nerek.

Nie każda zmiana nowotworowa śledziony jest złośliwa, jednak żadnej nie można lekceważyć.

Przeczytaj też: Tłuszczak u psa – predyspozycje, postacie nowotworu i leczenie

Nowotwory śledziony u psów

Predyspozycje do wystąpienia nowotworów śledziony u psów

Predyspozycje do wystąpienia nowotworów śledziony u psów związane są z wiekiem oraz rasą psa. Psy w średnim wieku oraz starsze są znacznie bardziej zagrożone zachorowaniem na rozmaite nowotwory, nie tylko śledziony. Co więcej, zaobserwowano, że psy ras takich, jak owczarki niemieckie, labradory oraz golden retrievery mają większe predyspozycje do nowotworów śledziony niż inne rasy.

Sklep Zoologiczny KrakVet.pl

Szeroki wybór karm dla psów w rekonwalescencji

Nowotwory śledziony u psów – objawy

Warto mieć na uwadze, że nowotwory śledziony nie dają żadnych jednoznacznych, charakterystycznych objawów. Choroba bywa dość podstępna, a jej wykrycie może nastąpić albo przypadkowo, albo gdy stan zdrowia zwierzęcia ulegnie widocznemu pogorszeniu.

U chorych psów mogą być zauważalne objawy takie, jak:

• brak apetytu,
  • powiększenie obrysu jamy brzusznej,
  • tkliwość okolic brzucha,
  • spadek energii,
  • niechęć do poruszania się,
  • problemy z wypróżnianiem się.

Zobacz: Nowotwór u psa i kota – czym jest i jak go leczyć?

Nowotwory śledziony u psów

Zagrożenia, które niosą ze sobą nowotwory śledziony

Nowotwory śledziony u psów o złośliwej postaci niosą ze sobą znaczne ryzyko, którego nie można bagatelizować. Mogą skutkować pęknięciem guza, które powoduje masywny krwotok do jamy brzusznej i skutkuje wykrwawieniem się zwierzęcia. Jeśli dojdzie do pęknięcia guza, stan zwierzęcia bardzo gwałtownie i drastycznie się pogorszy.

Nowotwory śledziony u psów – diagnoza i leczenie

Diagnoza nowotworu śledziony może nastąpić dość późno z uwagi na brak charakterystycznych objawów. Często na tym etapie guz osiąga już znaczne rozmiary i grozi pęknięciem. Weterynarz dokonuje diagnozy na podstawie badań morfologicznych krwi oraz USG jamy brzusznej. W niektórych przypadkach weterynarz zaleca także badania kardiologiczne oraz rentgen klatki piersiowej, w celu wykluczenia ewentualnych przerzutów. W niektórych przypadkach jest wykonywana również biopsja śledziony. Jednak nie zawsze jest stosowana – w niektórych przypadkach może być niebezpieczna.

Nowotwory śledziony u psów leczy się rozmaitymi metodami, których wybór zależy od rozmaitych czynników takich, jak postęp choroby, rozmiar i umiejscowienie guza, jego typ oraz wiek i ogólny stan zdrowia zwierzęcia. Często są leczone chirurgicznie, poprzez zabieg splenektomii, czyli usunięcie śledziony. Zalecane jest również wprowadzenie chemioterapii po zabiegu.

Trudno z góry określić, ile pies może przeżyć z chorobą i jakie są ogólne rokowania. Jest to w dużej mierze uzależnione od typu guza, stanu zdrowia psa oraz tego, jak szybko nastąpi wykrycie i wprowadzenie leczenia. Należy przy tym podkreślić, że nawet u psów ze zdiagnozowanym nowotworem śledziony właściwe leczenie i opieka są w stanie zapewnić komfort i przedłużyć życie. Z tego względu pamiętaj, by nie zaniedbywać rutynowych badań psa i reagować na wszelkie zmiany w jego samopoczuciu.