Skręt żołądka u psa – przyczyny, objawy i leczenie

Rozszerzenie i skręt żołądka u psa to choroba, która może mieć skutki śmiertelne. Jest to nagły stan, który wymaga natychmiastowej interwencji weterynarza – jeśli do niego dojdzie, konieczne jest bezzwłoczne przeprowadzenie operacji, aby ratować życie psa. Niektóre rasy mają szczególne predyspozycje do wystąpienia skrętu żołądka, jednak wszyscy właściciele psów powinni się nauczyć rozpoznawać objawy skrętu żołądka u psa i umieć na nie reagować.

Dowiedz się, czym się objawia, jak interweniować w jego przypadku i jak mu zapobiegać.

Czym jest rozszerzenie i skręt żołądka u psa?

Rozszerzenie i skręt żołądka u psa to medyczny stan nagły, który jest spowodowany rozszerzeniem, przemieszczeniem lub rotacją żołądka. Skutkuje on objawami ze strony układu trawiennego, układu oddechowego oraz układu sercowo-krążeniowego. Wymaga on natychmiastowej operacji, aby ratować życie psa.

Do rozszerzenia żołądka dochodzi w wyniku rozdęcia organu przez gazy powstające przy fermentacji węglowodanów oraz przez powietrze połykane razem z pokarmem. Żołądek wówczas obraca się wokół własnej osi, czasem o 180, a czasem nawet o 360 stopni. Wówczas odpływ treści z żołądka przez jelita albo przełyk staje się niemożliwy. W jego wyniku jest uciskana śledziona, do której skrętu i przemieszczenia może również dojść, a także przepona, co skutkuje problemami z oddychaniem. Skręt żołądka skutkuje także odcięciem dopływu krwi do jelit, żołądka i nerek, a także przedostaniem się toksyn do krwiobiegu.

Niestety nawet w przypadku przeprowadzenia operacji skręt żołądka jest śmiertelny dla około połowy operowanych psów. Należy zatem przede wszystkim mu zapobiegać za wszelką cenę.

Skręt żołądka u psa – przyczyny

Choć skręt żołądka występuje niestety często, nie zostały jednoznacznie określone jego przyczyny. Istnieją jednak czynniki ryzyka, które mogą się do niego przyczynić. Skręt żołądka u psa ma przyczyny takie, jak:

• nieprawidłowa dieta,
  • aktywność fizyczna tuż po jedzeniu,
  • stres,
  • zbyt obfite posiłki,
  • łapczywe jedzenie,
  • nadwaga,
  • podeszły wiek,
  • rasa i wielkość – duże rasy i psy z głęboką klatką piersiową są na niego szczególnie narażone,
  • zwiększona aktywność niektórych enzymów trawiennych,
  • zbyt późne wypróżnianie się po jedzeniu,
  • nieprawidłowe funkcjonowanie żołądka.

Jakie rasy psów narażone są na skręt żołądka?

Jakie rasy są w szczególności narażone na skręt żołądka u psa? Są to przede wszystkim psy dużych ras, a także rasy o głębokiej klatce piersiowej. Zaliczamy do nich takie rasy, jak owczarek niemiecki, bernardyn, chart, dog niemiecki, nowofundland, seter irlandzki, mastiff czy berneński pies pasterski. Jeśli jesteś opiekunem psa, zalecamy zweryfikowanie, czy rasa Twojego pupila może być podatna na wystąpienie skrętu żołądka.

Przeczytaj więcej: Duży pies, duże wyzwanie – jak dbać o psa dużej rasy?

Skręt żołądka u psa – objawy

Skręt żołądka u psa

Ostry skręt żołądka u psa ma objawy takie, jak:

• odruchy wymiotne, bezskuteczne próby wymiotów – pies ma odruchy wymiotne ale nie wymiotuje,
  • nagły ślinotok u psa,
  • mocne wzdęcie brzucha, napięty brzuch,
  • ból brzucha,
  • niepokój,
  • problemy z oddychaniem,
  • osłabienie,
  • blade błony śluzowe,
  • utrata przytomności.

Skręt żołądka u psa – co robić?

Jak pomóc pupilowi jeśli wystąpi skręt żołądka? W przypadku zauważenia niepokojących objawów należy natychmiast zawieźć psa do weterynarza. Lekarz weterynarii dokona diagnozy na podstawie objawów i wywiadu, a także predyspozycji występujących u psa. Skręt żołądka u psa jest potwierdzany dzięki zdjęciu RTG. Jeśli lekarz zdiagnozuje skręt żołądka, konieczna jest natychmiastowa operacja.

Ile trwa skręt żołądka u psa?

Skręt żołądka u psa

Nie można jednoznacznie określić, ile trwa skręt żołądka. Pies może przeżyć kilka godzin od momentu wystąpienia objawów, jednak jak już wspomnieliśmy nie jest pewne, czy pies przeżyje operację, nawet jeśli zostanie ona szybko przeprowadzona. Należy działać błyskawicznie – zawieź psa do kliniki weterynaryjnej bezzwłocznie jeśli wystąpią niepokojące objawy. Każda chwila zwłoki może skutkować dalszymi uszkodzeniami w organiźmie.

Skręt żołądka u psa ma raczej nienajlepsze rokowania. Niestety około połowa operowanych przypadków kończy się śmiercią, dlatego tak istotne jest, by przeciwdziałać skrętowi żołądka za wszelką cenę. Jeśli jednak do niego dojdzie, nie poddawaj się i zawieź psa do kliniki weterynarii – ma nieco ponad 50% szans na przeżycie operacji.

Skręt żołądka u psa – leczenie

Skręt żołądka u psa

Skręt żołądka u psa wymaga natychmiastowej operacji – inne leczenie nie jest możliwe. Jeśli u pupila wystąpiły objawy wskazujące na skręt żołądka, zawieź go natychmiast do weterynarza na RTG. Najlepiej, by operacja została przeprowadzona nie później niż około 5 godzin od wystąpienia objawów, jednak należy działać jak najszybciej – każde opóźnienie grozi dalszymi uszkodzeniami.

Po operacji konieczna jest hospitalizacja oraz podawanie odpowiednich leków, które zaleci weterynarz. Hospitalizacja może być konieczna nawet na 2-3 doby, gdyż może po operacji dojść do powikłań, a pupil wymaga odpowiedniej terapii lekami oraz doglądania przez specjalistę.

Sprawdź: Badanie RTG u psa i kota – kiedy wykonać i jak przebiega?

Koszty operacji skrętu żołądka

Koszty operacji są stosunkowo wysokie – zależą one nie tylko od wielkości, ale również i stanu psa. Koszt może wynieść nawet około 1500 zł, jednak należy do nich doliczyć również koszty hospitalizacji pupila, a także cenę leków, które będą podawane po operacji. Skręt żołądka u psa po udanej operacji wymaga, by pupil był hospitalizowany przez około 2-3 doby z uwagi na możliwe powikłania spowodowane przez utratę krwi, zakażenia, a także zaburzenia równowagi elektrolitowej lub kwasowo-zasadowej. W tym czasie wdrażane są również leki przeciwbólowe, antybiotyki lub płynoterapia.

Łączny koszt interwencji w przypadku skrętu żołądka u psa może kosztować nawet do kilku tysięcy złotych, jednak jak wiadomo życie pupila jest bezcenne.

Jak zapobiegać skrętowi żołądka u psa?

Skręt żołądka to niezwykle groźny przypadek medyczny, dlatego tak ważne jest zapobieganie i stosowanie odpowiedniej profilaktyki. Nie każda operacja może uratować życie pupila, a koszt leczenia nie jest niski, dlatego zadbaj o Twojego pupila odpowiednio, by nie doszło do tego typu groźnego zdarzenia w ogóle. Poniżej przedstawiamy wskazówki, jak zapobiegać skrętowi żołądka u psa.

Profilaktyka obejmuje czynniki takie, jak:

• Zadbaj o odpowiednią dietę psa – stosuj lekkostrawną dietę.
  • Unikaj przejedzenia u pupila – dzienną porcję karmy dziel na 2-3 porcje.
  • Oducz pupila łapczywego jedzenia – może w tym pomóc odpowiednia miska spowalniająca jedzenie lub zabawki na przysmaki i karmę typu Kong.
  • Zadbaj, by pies odpoczywał przed i po jedzeniu – posiłki nie powinny być podawane zaraz po zabawie, spacerze czy aktywności. Po jedzeniu pies powinien odpocząć przynajmniej 30 minut.
  • Dbaj o wyeliminowanie stresu – zapewnij psu także spokojny kąt do jedzenia i odpoczynku.
  • Rozważ gastropeksję jeśli Twój pupil jest szczególnie narażony na skręt żołądka – operacja polega na przyszyciu fragmentu ściany żołądka do ściany jamy brzusznej, co zapobiega jego obrotowi. Jeśli pies przechodzi inny zabieg wymagający otwarcia jamy brzusznej, można zdecydować się przy okazji na tę profilaktyczną operację.